ابتلا به دیابت نوع 2 از برجسته ترین علایم پسا کووید در نجات یافتگان از این عفونت است

14 ژوئن 2021- به گفته ی پزشکان، تعداد بیماران دیابتی پس از Covid-19 افزایش چشمگیری داشته است. این افزایش یا به دلیل عفونت Covid-19 ایجاد شده است یا به دلیل افزایش تشخیص بیمارانی که از قبل به دیابت مبتلا بوده اند، می باشد.

با وجود گذر جهان از موج دوم همه گیری، علائم پس از کووید در بیماران بهبودیافته به یک نگرانی تبدیل شده است. در میان عوارض آزار دهنده ی پس ازCovid ، دیابت به عنوان یک نگرانی برجسته بهداشتی پدیدار شده است.

در یک پیشرفت نگران کننده، حدود ده میلیون از افرادی که در سطح جهانی از این ویروس جان سالم به در برده اند، اکنون به دیابت مبتلا شده اند، در حالی که سطح قند خون آنها قبلا کاملا طبیعی بوده است.

پزشکان ادعا می کنند استرس ذهنی و جسمی عفونتCovid-19 در لوزالمعده بر تولید انسولین در بدن بسیاری از بیماران، تأثیر گذاشته است.

وجود انسولین برای حفظ سطح قند خون در محدوده ی طبیعی، حیاتی است و هنگامی که پانکراس نتواند انسولین کافی تولید کند یا به طور کلی تولید انسولین را متوقف کند، دیابت ایجاد می شود.

در مجله دیابت، چاقی و متابولیسم گزارشی منتشر شده است که ادعا می کند 14.46درصد از بیمارانCovid-19  بستری در بیمارستان با دیابت به خانه بازگشته اند. بیشتر این بیماران قبل از ابتلا به Covid-19  ، کاملاً سالم بودند و به طور منظم ورزش می کردند.

استروئیدها و سطح قند خون

یک پزشک ارشد در کالج پزشکیSN به تلویزیونIndia Today گفت کهCovid-19 ریه بیماران را بطور متوسط ​​و شدید تحت تأثیر قرار می دهد و به این بیماران دوزهای طولانی از داروهای استروئیدی داده می شود. این استروئیدها سطح قند خون بیماران را افزایش می دهند.

در اکثر بیماران، سطح قند پس از قطع استروئیدها به حالت عادی بازگشته است، اما حداقل 14 درصد از این بیماران نمی توانند به حالت قبلی خود برگردند و اکنون مجبورند هر روز از قرص های دیابت استفاده کنند.

دکتر Sanjeev Pathal ، متخصص غدد درون ریز به تلویزیون India Today گفت که Covid-19 سلولهای بتا لوزالمعده را که انسولین تولید می کنند، تحت تأثیر قرار می دهد و نه تنها عملکرد این سلول ها را مختل می کند، بلکه به آنها آسیب می رساند و همین امر باعث افزایش سطح قند خون بیمارانCovid-19  می شود.

دکتر پتال افزود: برخی از این افراد باید بیمارانی باشند که از قبل سطح قند خونشان در مرز دیابت بوده است. در چنین بیمارانی، آسیبی کهCovid-19  به سلولهای بتا وارد می کند برای این که آنها را به سمت ابتلا به دیابت مزمن سوق دهد، کافی است.

دکتر پتال گفت: تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا بررسی گردد که آیا دیابت بعد از کووید دائمی است یا با گذشت زمان بهبود می یابد.

منبع:

https://www.indiatoday.in/coronavirus-outbreak/story/diabetes-emerges-as-prominent-post-covid-symptom-1814701-2021-06-14